Waarom zou ik als bedrijf een bedrijfsblog beginnen? Heeft het zin? Ons antwoord: Een duidelijk JA!
De redenen om een blog te beginnen liggen voor de hand – ik zal ze achter elkaar laten zien. Nadat je dit artikel hebt gelezen, zul je er geen twijfel meer over hebben.
Er zijn 10 goede redenen om je te overtuigen van de voordelen van een blog voor jouw bedrijf.
“Aanwezigheid is gestegen met elke blogpost.
Hoewel we toen nog geen idee hadden hoe we een blog moesten beginnen – en waarom – weten we vandaag de dag precies wat de redenen zijn om een blog te beginnen.
Hier zijn onze 10 meest dwingende redenen om een blog te beginnen voor uw bedrijf.
De eerste reden voor een Blog: Zoekmachineoptimalisatie – jouw zichtbaarheid op het internet neemt toe en stijgt
Bloggen is een efficiënte manier om jouw aanwezigheid in de zoekresultaten van Google en Co. te vergroten. Hoe?
Door aan elk van jouw zakelijke onderwerpen en deelonderwerpen toe te voegen:
- je publiceert regelmatig jouw expertise in de vorm van informatie.
- Geef antwoord op de vragen van jouw bezoekers.
- Het helpen oplossen van de problemen van jouw lezers.
- Door het schrijven en publiceren van blogberichten met toegevoegde waarde.
- Optimaliseer de teksten voor de respectievelijke trefwoorden.
Bij elk artikel dat je schrijft en publiceert, geef je aan Google door dat je bestaat. Hoe meer je blogt en hoe beter jouw teksten zijn, hoe hoger jouw ranking zal zijn.
Met elke blogpost die we op onze website publiceren, vergroten we de kans om gevonden te worden door zoekers. Zoekmachines houden van nieuwe inhoud.
Als iemand zich nu bezighoudt met het onderwerp zoekmachineoptimalisatie, zal de zoeker ons altijd tegenkomen. Hier zijn enkele voorbeelden:
- “SEO-agentschap Belgie”
- “Zoekmachine optimalisatie verbeteren”
- Alle Google Ranking factoren
- en nog veel meer
82 % van de bezoekers van onze website komt dus via Google search. Volledig en automatisch. Het maakt niet uit of we nu wel of niet actief zijn:
Alleen al om deze reden is het de moeite waard om aan de top van de zoekmachines te staan. En wat zijn de beste kansen hiervoor? Met een blog.
Reden 2 voor een blog: Go Social – Blog posts zijn ideaal voor social media activiteiten
Succesvolle bloggers zijn ook zeer actief op sociale media. En daar is een reden voor.
Een goede blogpost heeft tussen de 500 en 10.000 woorden. En het heeft veel toegevoegde waarde voor de lezer. De lezer krijgt ofwel nieuwe inzichten, ofwel kan hij/zij profiteren van de nieuw verworven kennis.
Ik geef altijd het volgende voorbeeld in onze blogtrainingen:
“Als u vandaag een blogartikel zou lezen en u de volgende dag €10.000 zou verdienen dankzij dit blogartikel, zou u dan een positieve relatie hebben met deze blog of het bedrijf dat er verantwoordelijk voor is? Natuurlijk zou ik dat doen.
Als het je lukt om ongelooflijk goede artikelen te schrijven, dan zullen ze ook werken op social media kanalen. U kunt dan met minimale inspanning nuttige informatie publiceren op Facebook, Twitter & Co.
Dan komen zulke resultaten naar voren:
- Reactie op blogartikelen op Facebook
- Bloggers die actief zijn op social media verhogen het aantal bezoekers van hun website
- De kans dat anderen uw content delen is groot – u krijgt nieuwe lezers en potentiële klanten.
- En nog veel meer: je bouwt zo een loyale gemeenschap op.
Reden #3 voor het bloggen: Bouwen aan een gemeenschap – je wint echte zakenliefhebbers
Veel internet- en sociale-media-goeroes beweren het volgende:
“Je hebt maar duizend echte fans van je bedrijf nodig en je bedrijf zal explosief groeien. “
Maar wat is een echte fan? Echte fans van uw bloglink en delen uw blogberichten – en ze schrijven waardevolle commentaren. Ze houden van uw producten. En bevelen daarom u en uw bedrijf aan. Ze zijn hun gewicht in goud niet waard. Echte fans doen marketing voor je.
We publiceren elke week een blogartikel. Sinds 3 jaar. Ze zijn niet allemaal door het dak gegaan. Maar velen hebben het gehaald. Want week na week werken we heel hard om onze lezers te helpen. Ze bedanken ons door middel van loyaliteit en bevelen daardoor ons en onze blog aan bij hun contacten.
Reden # 4 voor een blog: Je wordt gezien als een expert
Je moet een expert zijn in je vakgebied. Is dat niet zo? Laat het de mensen dan weten.
Een blog is het perfecte medium om je op het internet te vestigen als specialist en lichtend middel in je vakgebied.
Wie zijn de experts in jouw vakgebied? Welke mensen of bedrijven komen steeds weer opdagen? In kranten, op de radio, op Facebook, op YouTube enz. De bloggers.
BLOGGERS ZIJN DE EXPERTS VAN HET INTERNETTIJDPERK
Degenen die hun expertise en oplossingen gratis – maar ook tegen betaling – beschikbaar stellen op hun bedrijfsblog.
Als u of uw bedrijf regelmatig over een onderwerp schrijft, is het slechts een kwestie van tijd voordat u als expert wordt gezien.
Ik wil het je graag in een voorbeeld uitleggen. Ik weet heel weinig over Bitcoins.
Maar als ik één keer per week over het onderwerp zou gaan bloggen, zou ik automatisch een expertise opbouwen. Ik moet het onderwerp intensief bestuderen, onderzoek doen, andere blogs en boeken erover lezen, er met andere mensen over praten, enz.
Hoe meer ik onderzoek doe naar een onderwerp, hoe meer ik erover zal weten. Hoe langer ik erover blog, hoe meer ik als expert zal worden beschouwd.
Of om het anders te zeggen. Auteurs van blogs zullen altijd succesvol zijn en een zekere status krijgen. Het is slechts een kwestie van tijd. Als dat niet zo is, dan hebben ze iets verkeerds gedaan. Bijvoorbeeld, velen geven het te snel op.
Niemand kan mij vertellen dat de auteur van een blog die 10 jaar lang over een onderwerp schrijft en één blogpost per week publiceert, geen expert is. Dit is niet mogelijk.
Dat zouden trouwens 480 artikelen zijn. Als elk van die artikelen 1.000 woorden had, zou je naar schatting acht boeken hebben geschreven.
Tip: Bekijk de blogs van andere bloggers over uw onderwerp. Vooral degenen die goed scoren op Google. Dit zijn de experts. Je vindt er de beste informatie. Gebruik het als inspiratie.
Reden #5 voor een blog: Zelfs de kleintjes hebben een kans met bloggen
In de offline wereld hebben de grote spelers duidelijk het woord. Ze zijn ook online aanwezig. Ja, dat is het mooie van bloggen: Als je goed bent, heb je alle opties.
Als blogger heeft u de kans om de ene of andere grote speler te overtreffen met informatieve en behulpzame inhoud op je blog.
We zijn ook klein begonnen. Vandaag de dag zijn onze bezoekersaantallen behoorlijk indrukwekkend. En ik zou willen stellen dat ons succes te maken heeft met het feit dat we regelmatig kwalitatief hoogstaande blogberichten leveren.
Reden #6 voor het bloggen: Jouw bedrijf krijgt persoonlijkheid
Mensen kopen veel liever van iemand die ze kennen. Iemand die ze vertrouwen. Je kan die iemand zijn met je blog.
Bloggers die gratis nuttige informatie op hun blogs aanbieden, hebben een sprong in het diepe gemaakt over pure verkoopsites. Door middel van de opmerkingen is het mogelijk om met de belanghebbenden te communiceren en antwoord te geven op hun vragen. Dit maakt relaties mogelijk en schept vertrouwen.
In dit stadium spreek je mensen aan op een emotioneel niveau. En dat is, zoals studies al hebben aangetoond, het niveau waarop aankoopbeslissingen worden genomen. Duidelijk punt voor een blog.
Reden #7 voor het bloggen: Je lezers zijn altijd op de hoogte
Heb je een speciale aanbieding? Is er nieuws te melden over uw bedrijf of je industrie?
Laat je blogbezoekers deelnemen. Laat ze een kijkje nemen in uw bedrijf via je blog en leef het uit. Dat versterkt de band enorm.
Als je je gemeenschap laat zien dat ze iets bijzonders zijn, geven ze het honderdvoudig terug. In de vorm van aankopen, bestellingen, aanbevelingen.
Reden #8 voor het starten van een blog: Er zullen nieuwe manieren en samenwerkingsverbanden ontstaan
Door je zichtbaarheid op het internet krijg je kansen en mogelijkheden waar je je voordien niet van bewust was. Als student had ik me nooit kunnen voorstellen dat ik als gastdocent op een universiteit zou worden uitgenodigd. Maar ik was uitgenodigd. En het was briljant.
Door de activiteiten op onze blog zijn samenwerkingsverbanden, vriendschappen en klanten ontstaan. Dus een tijdje geleden hebben we wat interviews opgenomen voor YouTube en onze blog. Onder andere met copywriters en bloggers uit verschillende industrieën.
Hieruit is een meesterbrein groep ontstaan. In deze groep proberen online ondernemers elkaar te ondersteunen. We doen dit al meer dan 1 jaar. Dit zou nooit zijn gebeurd zonder onze blog.
Bloggers netwerken, bevelen elkaar aan en helpen elkaar.
Of u nu met andere bloggers werkt of goed contact onderhoudt met uw bloglezers – er worden langdurige relaties en samenwerkingsverbanden gecreëerd die u helpen om uw zakelijke doelen te bereiken en geld te verdienen.
Reden # 9 voor het bloggen: U bent uw concurrenten een stap voor (die niet bloggen)
Bloggingsformulieren. Niet alleen het lezen van de blog. Door regelmatig blogartikelen te schrijven, verdiep je je kennis enorm. Dus je blijft jezelf automatisch opleiden. Want als je echt goede en uitgebreide blogberichten schrijft, kun je niet zomaar aan de oppervlakte komen.
Dat maakt het verschil. Je begint andere blogs over je onderwerp te consumeren, leest er boeken over en nog veel meer. Je bent gewoon actiever om elk kennisgat te dichten.
Dit geeft u een voorsprong op uw concurrenten. In termen van inhoudelijke kennis, maar ook in de zichtbaarheid van uw bedrijf.
Reden # 10 om te bloggen: Trage opstijging, eeuwig zicht
Zoals eerder vermeld, zijn we in 2018 begonnen met het opbouwen van onze zichtbaarheid door middel van blogging en zoekmachineoptimalisatie. In 2019 en 2020 begon het echt winstgevend te worden. In 2024 zullen we ongeveer 30.000 websitebezoekers per maand hebben. En ik ben ervan overtuigd dat we nog steeds aan het begin staan.
Want één ding is duidelijk. Bloggen vereist geduld en doorzettingsvermogen. Een blog is niet voor de ongeduldigen. Als u snel resultaat wilt zien, moet u uw toevlucht nemen tot andere vormen van marketing.
Vanuit mijn oogpunt is het altijd dezelfde twee dingen waarom bedrijfsblogs falen:
Je geeft het niet genoeg tijd of aandacht…
Je brengt geen expert mee om gecoacht te worden…
Ik raad u aan een externe coach te raadplegen voor het bloggen. Anders voel je je als een bedrijf dat ik een tijdje geleden heb gecoacht. Het bedrijf runt sinds 2010 een blog en heeft er na jaren weinig succes mee gehad. Er zijn fundamentele fouten gemaakt.
- Het is niet regelmatig geschreven
- Er was geen duidelijk omschreven doelgroep
- De teksten zijn niet geoptimaliseerd voor zoekmachines
- Er was geen trefwoordfocus
- Geen onderzoek
- Geen antwoorden en oplossingen voor de lezers
- En dit waren slechts enkele van de redenen voor de mislukking.
- Leertijd die vermeden had kunnen worden.
Je hoeft niet zoveel jaren te wachten om je blog aan de praat te krijgen. Maar het wordt geen groot succes over een paar maanden. Ik zou het je toewensen, maar de ervaring leert anders. Ik denk dat je 12 – 24 maanden moet verwachten.
Maar als de blog eenmaal op gang is gekomen, is het in positieve zin niet meer te stoppen. De zichtbaarheid van een goede blog blijft zeer lang bij u. Als mijn team en ik morgen zouden emigreren en alles zouden achterlaten, zou hetzelfde aantal opmerkingen, vragen en bestellingen van klanten maanden of jaren hun weg naar ons vinden.
Ik zou ook geïnteresseerd zijn in uw ervaringen met een blog. Schrijf ze naar mij in de commentaren of stuur een e-mail naar sebastian@ithelps.at.
PS: Een van de belangrijkste redenen, zo niet de belangrijkste, was ik bijna vergeten:
Je zult goed geld verdienen met je blog.
Of u nu affiliate marketing doet of uw eigen producten en diensten aanbiedt – het maakt niet uit hoe u geld wilt verdienen met uw blog. Als je succesvol bent als blogger, zul je het voelen in de kassa. U zult uw omzet verhogen en goed geld verdienen. Alleen al daarvoor is het de moeite waard om een blog te beginnen.
Natuurlijk heb je genoeg blogideeën en veel verkeer op je blog nodig. Met deze 23 surefire tips voor meer bezoekers van uw blog, zult u moeiteloos slagen.
Vooral als je geweldige blogartikelen schrijft.
Denk er eens over na. Misschien kan ik u overtuigen van de voordelen van een blog en begint u binnenkort met uw eigen blog.