U heeft uw eigen website vol enthousiasme gemaakt en wacht nu vol ongeduld op geïnteresseerde bezoekers, maar uw bezoekersstatistieken zijn ook na lang wachten leeggegooid?

Volgens een online studie van uit 2014 gebruikt ongeveer 82 procent van alle internetgebruikers in België minstens één keer per week populaire zoekmachines zoals Google om snel en efficiënt belangrijke informatie te vinden. Bovendien beginnen de meeste aankoopbeslissingen op het internet en zijn zoekopdrachten op het internet dus gekoppeld aan een vaste aankoopintentie. Zoekresultaten die in de topposities staan, krijgen de meeste kliks. Daarom is het voor u des te belangrijker dat uw website een zo hoog mogelijke ranking krijgt.

Wij kennen de beslissende factoren die bijdragen aan een goede ranking in een zoekmachine en onthullen onze 8 beste tips waarmee u gemakkelijk uw Google-ranking kunt verbeteren:

1. STEL UW TREFWOORDEN IN

Om in de uitgestrektheid van het internet te worden gevonden door uw gewenste doelgroep, moet u precies weten wat de behoeften van uw klanten zijn. Dit betekent dat u moet weten wat uw klanten zoeken en welke termen ze in de zoekmachines invoeren om het te vinden. Kortom, de eerste stap in de selectie van relevante zoektermen (keywords) is de keywordanalyse. Zodra u de trefwoorden op relevantie hebt gerangschikt, moet u ze op de juiste plaatsen plaatsen plaatsen. Uw belangrijkste sleutelwoord zou meestal in de volgende tags moeten staan:

  • Domeinnaam
  • Titel van de pagina
  • Paginabeschrijving
  • Pagina’s
  • Meta-beschrijving
  • Vermijd echter ten koste van alles een te grote optimalisatie van uw pagina, want Google vindt dat helemaal niet leuk en kan uw pagina devalueren!

2. SLECHTS ÉÉN TREFWOORD PER PAGINA

Veel website-eigenaren gebruiken vaak hetzelfde trefwoord voor meerdere subpagina’s of blogberichten op hun website. Dit leidt tot problemen voor u op zijn laatst wanneer uw pagina’s oncontroleerbaar met elkaar concurreren op Google. Om dit te voorkomen, is het de moeite waard om elke thematisch gerelateerde subpagina te voorzien van een ander, maar passend trefwoord.

3. INFORMATIEVE INHOUD CREËREN MET TEN MINSTE 300 WOORDEN

Google rangschikt websites en artikelen met veel tekst beter dan pagina’s met weinig inhoud. Zorg er altijd voor dat uw trefwoorden op een verstandige manier worden geplaatst en dat er synoniemen in de tekst worden gebruikt. Daarnaast evalueert de zoekmachine ook het gedrag van uw websitebezoekers. Dus als u uw tekst voorziet van nuttige inhoud en een gebruiksvriendelijke structuur door middel van passende koppen in HTML-compatibele formaten en ondersteunende afbeeldingen, zal uw website op de lange termijn ook beter presteren in de Google-ranking.

Bovendien beloont de zoekmachine websites die organisch groeien. Daarom is het raadzaam om voortdurend nieuwe en vooral waardevolle inhoud toe te voegen. Dit moet echter niet in één keer gebeuren, maar op regelmatige basis.

4. UW AFBEELDEN OPTIMALISEREN

Of het nu gaat om een kort bericht op een blog of een lange beschrijving van een pagina, afbeeldingen worden bijna overal op triviale wijze gebruikt om informatie over te brengen en het zo makkelijker te maken voor de gebruiker om te lezen. Onderschat echter niet het zoeken naar afbeeldingen in Google. Wie wordt er gevonden als de afbeelding de naam IMG0001342 heeft? Om uw foto’s SEO-vriendelijk te maken, moeten de foto’s passende namen krijgen. Zoekmachines beoordelen bijvoorbeeld de plaatsing van het trefwoord in het alt-attribuut, de titel, de beschrijving of het onderschrift als bijzonder positief.

5. GEBRUIKSVRIENDELIJKE URL’S MAKEN

Maak uw URL zo zoekmachine-vriendelijk mogelijk, bijvoorbeeld door uw belangrijkste trefwoord op te nemen of door de URL algemeen beknopt en informatief te houden. Search Engine Journal heeft ontdekt dat te lange URL’s de neiging hebben om de aanwezigheid van de zoekmachine te kwetsen in plaats van te helpen.

6. GEBRUIK VAN BULLETS, NUMMERING EN TABELLEN

U kunt niet om opsommingstekens en nummering in samengestelde tekst heen als het gaat om slimme zoekmachineoptimalisatie. Lijsten en grafische voorstellingen zoals tabellen ondersteunen ook de gebruiksvriendelijkheid van uw website. Ze vergemakkelijken het begrip van uw websitebezoekers en geven uw inhoud meer structuur. Google heeft dit al herkend en geeft de voorkeur aan websites met opsommingstekens en genummerde lijsten in de zoekresultaten.

7. BETEKENISVOLLE VERBANDEN LEGGEN

Google en Co. proberen de structuur van een website te begrijpen. Goed gestructureerde pagina’s bereiken een betere plaats in de Google-ranking dan minder goed gestructureerde pagina’s. Het is bijvoorbeeld nuttig om links tussen uw pagina’s op te nemen die verwijzen naar trefwoorden op uw andere pagina’s. Ook als u uw zoekwoorden altijd aan dezelfde pagina koppelt, zal de relevantie van uw pagina op Google voor dat specifieke zoekwoord toenemen.

Ook hier geldt echter dat u moet voorkomen dat u te veel optimaliseert om niet als spam te worden behandeld door Google. Varieer daarom ook hier de linkteksten van uw interne links.

8. GEBRUIK GOOGLE ADWORDS

Google AdWords is een uitstekende marketingstrategie om potentiële klanten naar uw website te lokken tegen lage kosten. Om dit te doen, maakt u eenvoudigweg korte individuele advertenties voor bepaalde trefwoorden, die Google vervolgens in de eerste rangen van de zoekresultaten plaatst. Het goede is dat u alleen betaalt voor klikken op uw advertenties. Om echter onnodige kosten en onaangename verrassingen te vermijden, moet u op voorhand het volgende overwegen:

Definieer uw relevante doelgroep.
Analyseer trefwoorden die overeenkomen met uw producten of diensten.
Schrijf een overtuigende advertentietekst van 25-35 tekens.
Gebruik doelgerichte biedingsstrategieën.

Als u deze 8 tips ter harte neemt, zou de Google-ranking van uw webpagina’s aanzienlijk moeten verbeteren. Heeft u nog meer vragen over de optimalisatie van uw website? Geen probleem, we helpen graag. Neem gewoon contact met ons op!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *